Aikido-ul
nu se identifică cu un sistem care are reguli și ierarhii standardizate și
care urmărește permanenta clasificare a celor ce fac parte din el după o
anumita tipologie bine definita.
Aikido-ul este o învățătură, reprezentând pentru cel care practică
această Artă Marțială o alegere, o opțiune de viață.
Definit clasic ca fiind o Artă Marțială japoneză ce sintetizează tehnici
marțiale și principii filosofice, realizând o împletire a lor, Aikido-ul
reprezintă pentru practicanții adevărați UN MOD DE VIAȚĂ.
Fondatorul său, O-Sensei Morihei Ueshiba, a gândit Aikido-ul ca un mod
eficient de autoapărare, bazat pe utilizarea tuturor energiilor umane,
fizice și psihice, și având ca scop final declarat intrarea în armonie a
practicanților cu tot ceea ce îi înconjoară. De aceea, Aikido-ul este
cunoscut ca fiind "Calea păcii și a armoniei".
Această Artă Marțială urmărește armonizarea apărării și atacului,
principiul său de bază fiind principiul echilibrului universal al celor două
forțe contrare și complementare : forța negativă Yin și forța pozitivă Yang.
Prin mare, acest principiu al echilibrului contrariilor se regăsește în
toate tehnicile Aikido-ului, concretizându-se în adaptarea apărării la tipul
atacului ( fizic sau spiritual) și urmărindu-se, totodată, ca cel care se
apără să învețe să folosească energia adversarului pentru a-l imobiliza.
Se remarcă faptul că nu se urmărește distrugerea adversarului, ci
înțelegerea cu acesta, armonizarea dintre cele doua forțe contrare. Această
atitudine derivă și din una dintre cele mai importante reguli din Aikido :
respectarea de către practicant, prin tot ceea ce face, a principiilor
armoniei, nonviolenței, iubirii.
Prin Aikido se învață modul în care, în timp, poți obține beneficii
datorită gândirii pozitive și modul în care te poți schimba prin iubire.
Practicanții adevărați sunt conștienți de posibilitatea de a-și modela
propriul comportament, cunoscând faptul că ceea ce ține de caracterul lor
reprezintă suma tuturor acțiunilor pe care le întreprind și, prin urmare, ei
caută să desfășoare cât mai multe acțiuni pozitive, constructive.
Toate tehnicile din Aikido se bazează pe legile armoniei universale și, din
acest motiv, elevul trebuie să țină cont de principiile de morală și etică
pe care le promovează această Artă Marțială. In caz contrar, el nu își va
găsi locul în Dojo-ul de Aikido și, din păcate, nu va cunoaște beneficiile
rezultate din eliberarea de stresul cotidian și găsirea echilibrului
interior atât de necesar. Prin antrenamentele de Aikido se învață, pe de o
parte, o metoda eficientă de autoapărare, iar pe de altă parte, se dezvoltă
capacitatea elevului de a face față tuturor situațiilor din viață prin
stăpânirea corpului și spiritului, a energiilor fizice și spirituale" Ca
urmare a cunoașterii legilor armoniei și echilibrului, un practicant de
Aikido este o persoana sigură pe ea, care știe că problemele vieții nu
trebuie să-i provoace teama, ci să o mobilizeze să le găsească soluții, este
o persoană care știe că în viață există atât urcușuri cât și coborâșuri, dar
, indiferent de ceea ce se întâmplă, valoarea sa ca individ nu se modifică.
Însă, pentru a ajunge la un asemenea nivel, elevul trebuie să participe cu
conștiinciozitate la antrenamente, să fie modest și să țină conte de ce se
cere de la el. Și nu va putea face toate aceste lucruri decât dacă va
practica Aikido-ul cu dăruire și dacă va crede cu adevărat în ceea ce face.
Dăruirea și credința practicantului sunt dovedite de RESPECTUL cu care
tratează el această Artă Marțiala, respect ce se reflectă în toate acțiunile
sale din cadrul Dojo-ului, dar mai ales în cele din afara acestuia" Elevul
trebuie să înțeleagă că Aikido-ul este un lucru foarte serios, iar dacă vrea
să-l practice bine, este nevoie ca el să muncească foarte mult. El trebuie
să conștientizeze faptul că pentru a progresa este nevoie de muncă multă,
dăruire totală la antrenamente, sinceritate și cooperare cu partenerul. Dacă
în timpul antrenamentelor elevul muncește cu sinceritate și dăruire,
Aikido-ul îi va schimba viața, fiindcă va determina modificarea propriului
său comportament. Lucrând cu seriozitate în Dojo, căutând să fie cât mai
atent și să facă fiecare lucru cât mai corect, practicantul de Aikido va
ajunge să trateze cu aceeași seriozitate și restul aspectelor din viața sa.
De asemenea, dacă în Dojo se muncește cu plăcere ( sau se învață cum se
poate munci cu plăcere ), în mod inconștient, elevul ajunge să dea totul din
el, învață să profite de antrenamente și, treptat, își depășește propriile
bariere. In momentul în care practicantul trece de limitele pe care și le
cunoaște, el face, de fapt, pași mari în propria sa viață. Pentru a putea da
totul la un antrenament, elevul trebuie sa fie INDEPENDENT, în sensul de a
fi foarte concentrat asupra a ceea ce trebuie să facă și, pe de o parte, să
nu îl mai preocupe grijile și problemele din "afară", din viața sa cotidiană,
iar pe de altă parte, să nu piardă timpul uitându-se în stânga și în dreapta,
urmărind tot ceea ce fac ceilalți. Acest ultim aspect nu exclude, însă,
posibilitatea ca practicantul să urmeze un anumit model. Din contră, e bine
sa-și caute și sa-și găsească un model de urmat ( atât in Aikido, cât și în
viață ). El trebuie să se compare mereu cu acel model pentru a vedea dacă a
progresat sau nu, pentru a-și impune noi limite pe care să și le întreacă
singur in viitor.
Un alt aspect pe care trebuie să-l respecte un practicant serios de Arte
Marțiale vizează unul dintre cele mai importante principii din Aikido :
principiul lucrului bine făcut . Elevul trebuie să învețe să termine tot
ceea ce a început, să nu mai lase nimic neterminat. Pentru a putea persevera
pe calea "lucrului bine făcut", practicantul de Aikido trebuie să caute să
-și dezvolte mintea, capacitatea de a fi ordonat, capacitatea de a avea
control asupra sa și asupra lucrurilor din jurul său, dar mai trebuie să
caute să-și învingă și propria lene, propria inerție.
MINTEA
este totul: ea comandă corpului și, folosind-o, elevul se poate schimba și
poate accelera procesul său de învățare. Daca un
practicant de Aikido știe cine este și ce poate, el nu numai că-și intuiește
drumul, dar știe și la ce sa se aștepte de la el însuși, mergând pe calea pe
care a ales-o. În aceste condiții, el poate deveni mai bun atât ca aikidoka,
cât și ca om. In ceea ce privește ORDINEA, elevului trebuie să-i fie foarte
clar tot ceea ce are de făcut în Dojo ( mișcările, pozițiile, principiile ce
trebuie respectate ), astfel încât să simtă el însuși că are totul în ordine
în mintea sa și cu corpul său. Astfel, având în minte ( ordonat ) tot ce
ține de antrenament, elevul se va simți mult mai sigur pe el și, automat, va
deveni mai relaxat și mai receptibil la informațiile pe care trebuie să le
asimileze. Din modul in care practicantul simte sau nu ca are totul in
ordine decurge și modul în care acesta simte sau nu ca deține CONTROLUL
asupra lucrurilor. Firesc este ca un practicant de Aikido să facă lucrurile
având control asupra lor ( atât în Dojo, cât și în afara lui). Astfel :
- când se luptă, el trebuie să aibă control asupra adversarului;
- când lucrează, trebuie să aibă sub control nu numai situațiile, ci
trebuie să ajungă să țină și oamenii sub control;
- când învață ceva nou, el trebuie să se relaxeze și să simtă cum începe
să controleze procesul de asimilare a cunoștințelor
Cind ma refer la “control”, am in vedere o perspectiva flexibila a acestuia
in sensul de adaptare permanenta la situatia dinamica pe care o reprezinta
lupta si extrapoland la situatiile din viata de zi cu zi, unde sentimentul
de a controla situatia ne permite sa facem alegeri bazate pe analiza nu pe
reactie instinctiva.
Pe lângă toate acestea, pe parcursul practicării Aikido-ului, elevul
trebuie să caute mereu să-și învingă propria inerție, să iasă din amorțeală
și să renunțe să mai fie comod. Chiar daca îi este greu să se lupte cu
lenea, cunoscând faptul că antidotul ei e hărnicia, el va trata cu
seriozitate aceasta problema și își va depăși propriile bariere.
Învingându-și inerția, practicantul demonstrează că tratează antrenamentele
de Aikido cu seriozitate și cu sinceritate. În acest moment, este clar că el
a înțeles ca nu e suficient să vii la antrenamente, ci mai trebuie să și
lucrezi serios.
Daca la
fiecare antrenament elevul nu face lucrurile puțin mai bine decât la
antrenamentul anterior, dacă le face la fel ca înainte sau chiar mai prost,
atunci el își încetinește mult procesul de învățare. Pentru a înainta pe
calea Aikido-ului, e necesar ca practicantul să caute să fie mai bun la
fiecare antrenament, să nu lase "pe mâine" ceea ce poate face azi,
respectând astfel și principiul care cere să dai totul "aici și acum".
Atenția acordată propriului comportament nu trebuie să înceteze la
sfârșitul antrenamentului și la ieșirea din Dojo. Practicantul de Aikido nu
trebuie să ignore în afară" principiile pe care le respectă in Dojo, iar
acest lucru este ușor de realizat de către el dacă, într-adevăr, participă
total la antrenamentele obișnuite - fără să conștientizeze acest lucru în
mod distinct, el ajunge sa fie la fel de serios și de sincer în toate
acțiunile sale. Datorita complexității sale, Ajkido permite practicantului
să ajungă aproape fără să vrea să-și realizeze un echilibru între corp și
spirit, urmarea fiind dezvoltarea unei personalități armonioase. Treptat,
fiecare elev ajunge să treacă totul prin propriul său filtru, să analizeze
singur situațiile și faptele de viața, fără să se mai ia după "ceea ce zice
lumea". Nu se mai lasă influențat de oricine, își lărgește orizontul și-și
modifică întregul stil de viață. Practic, elevul are alte aspirații și evita
să mai aibă multe contacte cu oamenii limitați ; nu se mai lasă "'dus de
val" și învață să aprecieze fiecare moment al vieții sale. Un adevărat
practicant de Aikido știe să se bucure de tot ceea ce face: de antrenamente,
de munca sa zilnică, de fiecare problemă ce se ivește în viață. In fapt, un
aikidoka nu se sperie de problemele ce apar, ci caută să se folosească de
ocazie pentru a găsi o soluție pentru a le rezolva. El știe să nu lase să
treacă pe lângă el ocaziile pe care le oferă viața. Se folosește de ele
pentru a face ceea ce trebuie.
Un aikidoka știe că totul este posibil, că totul se învață, pentru ca,
practicând Aikido, el descoperă modalitati de a fixa obiective realiste. Nu
se mai plânge de nimic, ci se bucură de tot ceea ce îi oferă viața de zi cu
zi, găsindu-și propriul echilibru și armonizându-se cu restul Universului.
Astfel, marele câștig al celui ce practică Aikido îl reprezintă
transformările ce au loc în felul său de a fi și de a privi lucrurile, în
modul sau de a primi ceea ce îi oferă viața și de a acționa, precum și în
felul în care el învață să-și realizeze un anumit echilibru și să și-l
păstreze. Căutându-și locul său în lume, în Univers, el se descoperă pe sine
însuși altfel de cum se știa, intră în armonie cu tot ceea ce îl înconjoară
și realizează lucruri pe care omul obișnuit din ziua de azi, stresat și
limitat din cauza permanentelor sale probleme, speră să le obțină cumva,
cândva, dar nu depune nici un efort pentru a se schimba și pentru a construi
câte ceva prin iubire și folosind gândirea pozitivă. De aceea, devin
practicanți adevărați de Aikido numai oamenii care nu sunt limitați, care se
caracterizează prin complexitate și seriozitate. Oamenii care înțeleg că
echilibrul și armonia se găsesc numai dacă le cauți cu adevărat, că acestea
se obțin prin eforturi, și că, pentru a le dobândi, sunt necesare
cunoașterea și înțelegerea legilor Universului din care facem parte cu toții.