Influenta factorilor externi si interni asupra proceselor psihice
2.
Metoda
Am ales
ca proces psihic atentia, iar ca factori de influentare a nivelului atentiei
:
a)in prima parte a experimentului factorul
oboseala
b)in a doua parte a experimentului un complex de
factori- oboseala+ zgomot+ pericol.
3.Partea teoretica
Conform dictionarului de psihologie Larousse, atentia este definita astfel:
„A fi atent inseamna, intr-un fel a te inchide fata de lumea exterioara spre
a te focaliza asupra a ceea ce te intereseaza. A fi atent inseamna de
asemenea a fi dinainte pregatit pentru ceea ce urmeaza sa intreprinzi , a fi
pe faza , a nu fi luat prin surprindere, a te orienta cu anticipatie in
campul evenimentelor.”
In
lucrarea sa „Introducere in psihologie”, M. Golu spune ca :
„Atentia este un
proces psihofiziologic de orientare , concentrare si potentare selectiva a
functiilor si activitatilor psihice si psiho-comportamentale modale
specifice in raport cu obiectul si finalitatea lor proprii, asigurandu-le
atingerea unui nivel optim de eficienta adaptativa.”
Atributele atentiei sunt:
-volumul
-concentrarea
-stabilitatea
-distributivitatea
-mobilitatea
Volumul exprima numarul
elementelor sau entitatilor distincte pe care un subiect le poate cuprinde
simultan cu maxima si reletiv egala claritate si este influentat de subiect,
caracteristicile elementelor (stimul) si gradul de familiaritate a
stimulilor.
Concentrarea exprima gradul de
activare selectiva si intensitatea focarelor dominante la nivelul
structurilor si zonelor cerebrale implicate in realizarea procesului sau
activitatii psihice specifice. Depinde valoric de caracteristicile si
continutul sarcinilor, starea interna a subiectului (motivationala, afectiva,
odihna- oboseala etc) .
Stabilitatea exprima durata in
decursul careia atentia se poate mentine aproximativ la acelasi nivel. Este
conditionata de forta, mobilitatea si echilibrul proceselor nervoase
fundamentale.
Mobilitatea reprezinta calitatea
atentiei de a se comuta rapid la nivelul optim de concentrare de la o
situatie la alta mentinand totodata controlul asupra ansamblului.
Distributivitatea se refera la
posibilitatea atentiei de a permite realizarea simultana a doua sau mai
multe activitati.
Formele atentiei sunt:
a)involuntara- care se declanseaza si se mentine
spontan
b)voluntara- orientarea selectiva si focalizarea
deliberata a constiintei
c)postvoluntara- apare in situatia cand efortul
voluntar initial se raduce, coborand sub pragul de constientizare.
4.
Ipoteze
1. Prin antrenamentul de AIKIDO nivelul
atentiei creste
2 .Factorii oboseala, zgomot si pericol
influenteaza nivelul atentiei dupa un antrenament de 2 ore de arte martiale
AIKIDO .
Nota:
In cursul unui antrenament de AIKIDO , pe langa partea fizica a
antrenamentului, o mare importanta o are pregatirea psihica a sportivilor.
Atentia este unul din procesele psihice ce pot fi imbunatatite prin
antrenament, AIKIDO oferind multe metode de dezvoltare a acesteia. De fapt,
se poate spune ca toate procedeele de lupta necesita un nivel ridicat al
atentiei, atat a celei involuntare, cat si a celor voluntare si
postvoluntare.
5.
Prezentarea subiectilor
Am aplicat experimentul asupra grupei
mele de copii din cadrul Clubului de AIKIDO AIKI TENSHIN DOJO si anume 25 de
copii cu varsta cuprinsa intre 8-13 ani.
6.
Procedura de lucru
In prima parte a experimentului am
procedat in felul urmator: la inceputul antrenamentului am aplicat testul de
atentie Toulous- Pieron pe un numar de 16 subiecti .
Timpul de lucru: 5 minute.
Conditii: liniste totala , toti
subiectii participand la proba.
Dupa 2 ore de antrenament mediu din punct de
vedere fizic, punand accent pe exercitii de dezvoltare a atentiei, am
aplicat din nou proba, in aceleasi conditii ca prima data.
A doua parte a experimentului a avut loc
la o data ulterioara , pe un lot de 8 sportivi ce nu au fost testati in
prima parte a experimentului.
Conditii de testare: test Toulous-Pieron
– 5 minute, la inceputul antrenamentului.
Subiectii plasati pe tatami (saltea) ,
sala cu o suprafata de 40 mp, iar in timpul testarii mai erau in sala inca
17 sportivi care se antrenau.
Mentionez ca in timpul antrenamentului
de AIKIDO nivelul de zgomot este ridicat ( tipete, batai in saltea,
executarea unor caderi ) .
Distanta dintre subiecti si sportivii care se antrenau
a fost de aproximativ 1,5 m. , de aceea am adaugat la factorii de
influentare si pericolul reprezentat de posibilitatea ca in timpul
antrenamentului ceilalti sa se apropie foarte mult de subiecti, nefiind
despartiti practic decat printr-un ordin verbal.La sfarsitul antrenamentului
am aplicat din nou testul in aceleasi conditii , dar de data aceasta am
schimbat figurile etalon folosite la testarea de la inceputul
antrenamentului pentru a reduce la minim factorul „ obisnuinta cu testul”.
Calcul Medie
m=suma
rezultate/nr. rezultate
partea 1 experiment :
copii 8-10 ani
test 1 test 2
medie realizate
65.8 89.7
medie corecte 56.1
78.3
copii 11-13 ani
medie realizat
99.75
128
medie corecte
93.87 124.12
partea 2 experiment :
factori perturbatori
copii 9-13 ani
test 1 test 2
medie realizat
103 115.25
medie corect
89.62 110.62
Concluzii
Se confirma ipotezele.
In prima parte a experimentului , in
conditii de liniste , fara factori perturbatori , nivelul atentiei creste
foarte mult
In
partea a doua sub influenta factorilor perturbatori nivelul atentiei creste
, dar valorile mediei sunt mai scazute fata de prima parte a experimentului
, fapt ce ne conduce la concluzia ca factorii perturbatori : oboseala ,
nivel de zgomot ridicat , pericol ,combinati , influenteaza negativ nivelul
atentiei .