In luna iulie 2004 a
fost organizat, la Eforie Sud, cantonament de pregatire intensiva de
Aikido. In general, in aceste cantonamente, pe langa antrenamentele de
Aikido, organizam si o serie de concursuri individuale si pe echipe
pentru stimularea imaginatiei si pentru distractia copiilor.
Am ajuns la concluzia ca, lasati liberi,
copiii se plictisesc, asa ca le umplem timpul liber cu tot felul de
activitati care mai de care mai antrenante si mai distractive atat
pentru copii, cat si pentru adulti.
Ceea
ce a constituit noutatea anul acesta a fost faptul ca echipele nu au mai
fost mixte, fete si baieti, ci copiii au fost impartiti in doua echipe :
Echipa fetelor si Echipa baietilor, fiecare avand un sef ales dintre ei
si un instructor adult care sa-i ajute.
Fiecare
echipa avea camera sa, si am vrut sa vedem cum procedeaza copiii pentru
a-si indeplini sarcinile zilnice, daca se cimenteaza relatiile dintre ei,
daca isi acepta liderii (impusi de noi), care sunt metodele gasite de
fiecare echipa pentru a castiga concursurile, care echipa reuseste sa se
mobilizeze cel mai bine, cum reactioneaza grupurile in conditii de stres,
etc.
Sincer,
pentru ca majoritatea probelor se adresau creativitatii, am crezut ca
fetele vor castiga. Nu pentru ca baietii au mai putina creativitate, ci
pentru ca ei ezita in a se exprima, in a se "dezgoli", au mai multa
teama de ridicol. Cel
putin asa am crezut eu.
Probele
erau:
-constructii
de nisip
-colaje cu
tema "Echipa mea"
-karaoke
-"Recunoasteti melodia"
-"Trucaje in
nisip"
-"Dans"
-"Bancuri"
-"Aiki Delta
Force"
De
asemenea, au mai avut de pregatit o mini-sceneta (care sa dureze maximum
10 minute si in care fiecare copil sa aiba un rol), o demonstratie
individuala si una pe echipe de Aikido, si intrecerile zilnice la
curatenie, disciplina si fair-play.
La
fiecare proba a fost apreciata mai mult creativitatea, imaginatia, si
mai putin exactitatea executiei. De fapt, noi urmaream sa ne distram, sa
se rada, nu trebuia sa fie nimic fortat, perfect, riguros.
Proba
Echipa fetelor
Echipa baietilor
Locul obtinut
Colaje
-au fost
ajutate foarte mult de instructor
-desi
aveau idei, nu reuseau sa se puna de acord intre ele, dar cand
au terminat colajul a iesit foarte expresiv
-interventia
instructorului a fost minima
-se
completau reciproc, isi acceptau ideile unii altora
-pentru
ca fetele nu au vrut sa le imprumute culori, au rupt niste
bratari care erau pline cu o vopsea fosforescenta si le-au
folosit pentru a-si reliefa ideile
F: 1
B: 1
Constructii de
nisip
-executia fetelor a fost
mai riguroasa, dar mai putin bogata in imaginatie
-de exemplu,
constructiile lor s-au numit : "Soare", "Floare", "Broscuta
testoasa", "Castel", etc
-fiecare
baiat avea o poveste pentru constructia sa, chiar daca nu se
putea ghici din prima ce au vrut sa construiasca
-numele
gasite de ei au fost: "Pista de role", "Om adus la mal",
"Cetatea betivilor", "Templul lui Ragnos"etc
F: 2
B: 1
Bancuri
-desi nu
stiau bancuri, au invatat de la celelalte, numai pentru concurs
-au participat fara
tragere de inima, desi stiau ca echipa poate fi descalificata
-si ei
au invatat bancuri unii de la altii, ba, mai mult, le puneau in
scena, cu mimica si intonatie
-coechipierii nu-i lasau in pace pana nu iesea bancul asa cum
considerau ca trebuie interpretat
F: 2
B: 1
Dans
-proba asteptata cu
nerabdare de fete, care au avut ocazia sa-i surclaseze pe baieti
-a
fost randul baietilor sa nu ia proba in serios, dar nu a refuzat
nimeni sa participe
F: 1
B: 2
Recunoasteti
melodia
-fetele au demonstrat ca
stiu mai multe melodii decat baietii
-au luptat pana la
ultimul, cu indarjire, dar au pierdut pentru ca probabil asculta
altfel de muzica decat ce aveam noi
F: 1
B: 2
Karaoke
-desi
isi alegeau singure melodia si toti eram ragusiti, fetele iar nu
au pus suflet, din frica de ridicol
-nici
baietii nu au pus prea mult suflet, dar au avut 2-3 coechipieri
care au tras echipa dupa ei
F: 2
B: 1
Trucaje in nisip
-fetele
au procedat ca si la colaje, au asteptat sa primeasca idei de la
instructor
-au fost
ajutate si la executie
-baietii
au colaborat si in 15 minute si-au realizat trucajul, fara
interventia vreunui adult
-in
plus, au folosit din plin mijloace neconventionale pentru
realizarea trucajului
F: 2
B: 1
Sceneta
-fetele
nu s-au inteles nici la aceasta proba, si au asteptat sa vina un
adult care sa le faca sceneta.
-s-au
costumat si s-au machiat foarte sugestiv, si-au gasit nume
potrivite
-desi nu
s-au costumat, numele lor au fost foarte bine gasite
-instructorul a intervenit numai pentru a corecta anumite
expresii
-se
vedea ca e produsul mintilor lor
F: 2
B: 1
Per
total, baietii au castigat 8 probe, una a fost la egalitate, si 4 au
fost castigate de fete. Proba de fair-play nu a fost castigata de nici
una dintre echipe pentru ca nu au incercat nici unii, nici ceilalti,
sa-i ajute pe cei din echipa adversa.
Fetele,
desi au castigat la curatenie si disciplina, au pierdut la creativitate
pentru ca nu erau deschise la ideile celorlalte. Baietii, chiar daca se
certau mai mult, reuseau sa se mobilizeze si sa urmeze liderul si astfel
sa castige majoritatea probelor.