Home

 

Studii despre Aikido


Creativitatea în stagiile de pregatire

            In luna iulie 2004 a fost organizat, la Eforie Sud, cantonament de pregatire intensiva de Aikido. In general, in aceste cantonamente, pe langa antrenamentele de Aikido, organizam si o serie de concursuri individuale si pe echipe pentru stimularea imaginatiei si pentru distractia copiilor. Am ajuns la concluzia ca, lasati liberi, copiii se plictisesc, asa ca le umplem timpul liber cu tot felul de activitati care mai de care mai antrenante si mai distractive atat pentru copii, cat si pentru adulti.

            Ceea ce a constituit noutatea anul acesta a fost faptul ca echipele nu au mai fost mixte, fete si baieti, ci copiii au fost impartiti in doua echipe : Echipa fetelor si Echipa baietilor, fiecare avand un sef ales dintre ei si un instructor adult care sa-i ajute.

            Fiecare echipa avea camera sa, si am vrut sa vedem cum procedeaza copiii pentru a-si indeplini sarcinile zilnice, daca se cimenteaza relatiile dintre ei, daca isi acepta liderii (impusi de noi), care sunt metodele gasite de fiecare echipa pentru a castiga concursurile, care echipa reuseste sa se mobilizeze cel mai bine, cum reactioneaza grupurile in conditii de stres, etc.

            Sincer, pentru ca majoritatea probelor se adresau creativitatii, am crezut ca fetele vor castiga. Nu pentru ca baietii au mai putina creativitate, ci pentru ca ei ezita in a se exprima, in a se "dezgoli", au mai multa teama de ridicol. Cel putin asa am crezut eu.

Probele erau:

-constructii de nisip

-colaje cu tema "Echipa mea"

-karaoke

-"Recunoasteti melodia"

-"Trucaje in nisip"

-"Dans"

-"Bancuri"

-"Aiki Delta Force"

            De asemenea, au mai avut de pregatit o mini-sceneta (care sa dureze maximum 10 minute si in care fiecare copil sa aiba un rol), o demonstratie individuala si una pe echipe de Aikido, si intrecerile zilnice la curatenie, disciplina si fair-play.

 

            La fiecare proba a fost apreciata mai mult creativitatea, imaginatia, si mai putin exactitatea executiei. De fapt, noi urmaream sa ne distram, sa se rada, nu trebuia sa fie nimic fortat, perfect, riguros.

Proba

Echipa fetelor

Echipa baietilor

Locul obtinut

Colaje

-au fost ajutate foarte mult de instructor

-desi aveau idei, nu reuseau sa se puna de acord intre ele, dar cand au terminat colajul a iesit foarte expresiv

-interventia instructorului a fost minima

-se completau reciproc, isi acceptau ideile unii altora

-pentru ca fetele nu au vrut sa le imprumute culori, au rupt niste bratari care erau pline cu o vopsea fosforescenta si le-au folosit pentru a-si reliefa ideile

F: 1

B: 1

Constructii de nisip

-executia fetelor a fost mai riguroasa, dar mai putin bogata in imaginatie

-de exemplu, constructiile lor s-au numit : "Soare", "Floare", "Broscuta testoasa", "Castel", etc

-fiecare baiat avea o poveste pentru constructia sa, chiar daca nu se putea ghici din prima ce au vrut sa construiasca

-numele gasite de ei au fost: "Pista de role", "Om adus la mal", "Cetatea betivilor", "Templul lui Ragnos"etc

F: 2

B: 1

Bancuri

-desi nu stiau bancuri, au invatat de la celelalte, numai pentru concurs

-au participat fara tragere de inima, desi stiau ca echipa poate fi descalificata

-si ei au invatat bancuri unii de la altii, ba, mai mult, le puneau in scena, cu mimica si intonatie

-coechipierii nu-i lasau in pace pana nu iesea bancul asa cum considerau ca trebuie interpretat

F: 2

B: 1

Dans

-proba asteptata cu nerabdare de fete, care au avut ocazia sa-i surclaseze pe baieti

-a fost randul baietilor sa nu ia proba in serios, dar nu a refuzat nimeni sa participe

F: 1

B: 2

Recunoasteti melodia

-fetele au demonstrat ca stiu mai multe melodii decat baietii

-au luptat pana la ultimul, cu indarjire, dar au pierdut pentru ca probabil asculta altfel de muzica decat ce aveam noi

F: 1

B: 2

Karaoke

-desi isi alegeau singure melodia si toti eram ragusiti, fetele iar nu au pus suflet, din frica de ridicol

-nici baietii nu au pus prea mult suflet, dar au avut 2-3 coechipieri care au tras echipa dupa ei

F: 2

B: 1

Trucaje in nisip

-fetele au procedat ca si la colaje, au asteptat sa primeasca idei de la instructor

-au fost ajutate si la executie

-baietii au colaborat si in 15 minute si-au realizat trucajul, fara interventia vreunui adult

-in plus, au folosit din plin mijloace neconventionale pentru realizarea trucajului

F: 2

B: 1

Sceneta

-fetele nu s-au inteles nici la aceasta proba, si au asteptat sa vina un adult care sa le faca sceneta.

-s-au costumat si s-au machiat foarte sugestiv, si-au gasit nume potrivite

-desi nu s-au costumat, numele lor au fost foarte bine gasite

-instructorul a intervenit numai pentru a corecta anumite expresii

-se vedea ca e produsul mintilor lor

F: 2

B: 1

 

            Per total, baietii au castigat 8 probe, una a fost la egalitate, si 4 au fost castigate de fete. Proba de fair-play nu a fost castigata de nici una dintre echipe pentru ca nu au incercat nici unii, nici ceilalti, sa-i ajute pe cei din echipa adversa.

            Fetele, desi au castigat la curatenie si disciplina, au pierdut la creativitate pentru ca nu erau deschise la ideile celorlalte. Baietii, chiar daca se certau mai mult, reuseau sa se mobilizeze si sa urmeze liderul si astfel sa castige majoritatea probelor.

 Psiholog Daniela Peristeri

Vicepresedinte Aikido Club Aikitenshin Dojo

Coordonator sectie "Dezvoltarea creativitatii"

 

TOP

 

© Clubul AikiTenshinDojo