Home

 

Studii despre Aikido


 

Arta marțială Aikido,

posibilă modalitate de combatere a stresului

 

          „Mici nimicuri cotidiene, emoții inhibate, o ambianță sufocantă, o competiție feroce care se ascunde în spatele falselor aparențe de camaraderie, un compliment pe care-l așteptăm și care nu vine... și ne trezim într-o dimineață simțindu-ne rău, foarte rău” (Patrick Legeron, 2001, p. 11).

Stresul de astăzi este psihologic, mai ales polimorf și acționează acolo unde ne așteptăm cel mai puțin. Presiunea zilnică, suprasolicitarea, factorii pe care îi considerăm stresanți, reprezintă doar partea vizibilă a icebergului. De fapt nici nu avem idee de multitudinea factorilor de stres ce ne asaltează zilnic. Semnificațiile cuvântului stresante pot fi:

-         Amenințare de anticipare a unui pericol,

-         Frustrare – ia naștere când un obstacol se interpune in realizarea unui scop,

-         Conflict – situație creata de interferenta a doua sau mai multe solicitări cu motivații opuse, realizând o adevărata competiție. Rezolvarea unor probleme dificile sau imposibile in raport cu contextul situațional de rezolvare.

-         Anticiparea eșecului – dezechilibru intre cerere si capacitatea de a răspunde adecvat, provoacă stresul psihic, daca urmările eșecului prezintă importanta pentru subiect.

Nu suntem toți egali în fața stresului, aceeași situație va fi percepută ca stresantă de o persoană și ca indiferentă de altă persoană. Un anume eveniment poate să determine un răspuns de stres, iar în alt moment, același eveniment să nu producă nici o reacție. Explicația constă în faptul că noi nu primim informațiile în mod pasiv, ci operăm o selecție a mesajelor recepționate pe baza unei interpretări subiective.

Stresul înseamnă în principal semnificația stimulului. Situația este percepută, evaluată, interpretată, anticipată de persoană ca stresantă, și este trăită subiectiv ca tensiune psihică, disconfort, anxietate.

„Evaluarea este un proces mental prin intermediul căruia putem aprecia două elemente:

-         riscul sau amenințarea pe care le poate conține situația respectivă

-         resursele pe care le avem pentru a-i face față” (Patrick Legeron, 2001, p. 133).

De fapt, vorbim despre o dublă evaluare. Evaluarea primară se ocupă de factorii de stres, iar evaluarea secundară vizează propriile noastre capacități de gestionare a situației. Aceste procese de evaluare se desfășoară automat și rapid, sunt complet subiective și depind de personalitate, experiențele trecute, modalități de coping, etc, și vor determina declanșarea sau nu a reacției de stres. Stresul se va manifesta dacă persoana a considerat că resursele disponibile sunt insuficiente în raport cu amenințarea, între evaluarea primară și cea secundară existând un dezechilibru.

Reacțiile la stresul psihic pot fi :

1.pe plan fiziologic

-         sistemul scheleto-muscular, tensiune musculara, ticuri, fasciculații, dispnee, hiperventilație.

-         Sistemul cardio-vascular – hipertensiune, aritmii, tahicardie

-         Sistemul gastro-intestinal – diaree, uscăciunea gurii,

-         Sistemul endocrin – creșterea colesterolului,

-         Scăderea sistemului imunitar.

 

2.pe plan emoțional:

-         Frustrare,

-         Ostilitate,

-         Anxietate,

-         Tnsiune,

-         Nervozitate,

-         Neliniște,

-         Depresie,

-         Demoralizare,

-         Insatisfacție,

-         Sentiment de neputința,

-         Autoevaluare negativa,

-         Labilitate,

-         Culpabilitate.

 

3.pe plan cognitiv:

-         Deteriorări ale memoriei de scurtă și lungă durată,

-         Scăderea gradului de concentrare a atenției

-         Creșterea numărului de erori și confuzii,

-         Scăderea capacității de decizie,

-         Căutarea redusă de informații,

-         Evitare sau negare,

-         Inhibiții și blocaje,

-         Creativitate redusă,

-         Ideație obsesivă și irațională,

-         Toleranță redusă la criticism.

 

4.pe plan comportamental:

-         Scăderea performantei,

-         Instabilitate și fluctuație profesională,

-         Absenteism,

-         Evadare,

-         Pasivitate,

-         Agresivitate,

-         Intoleranță,

-         Dezacord,

-         Deteriorarea relațiilor interpersonale,

-         Accidente,

-         Răspuns- totul sau nimic,

-         Excesul sau pierderea apetitului,

-         Insomnii,

-         Utilizare crescută de alcool, tutun, cafea, tranchilizante,

-         Riscuri suicidale.

Portretele robot ale celor predispuși la stres:

1.     Nu sunt capabili să se relaxeze fără a nu se simți vinovați; viața lor nu include timp pentru reflecție asupra sieși, nici activități din „pură plăcere”. Orice moment de lipsă de activitate sau recreere planificată îi conduce la autoculpabilizare. Pentru ei, chiar și activitățile recreative au un scop precis, deci nu sunt în mod real recreative, își interzic orice relaxare reală.

2.     Cei ce doresc imperios să fie recunoscuți ca fiind „cineva” sau recompensați permanent. Toată lumea dorește recunoașterea meritelor și recompensarea lor, dar această dorință devine nesatisfăcătoare dacă persoana este frustrată de fiecare dată când nu obține ce dorește. Dorința de recunoaștere reprezintă motivația legăturii cu anturajul. Nu se mulțumește să fie el însuși, are nevoie de o recunoaștere venită din exterior. Este dominat de „a avea” în detrimentul lui „a fi”, este omul imagine, care dorește să fie recunoscut.

3.     Cei care fac mai multe lucruri în același timp, mănâncă, citesc ziarul, ascultă radioul,  nu știu să asculte atent pe cineva, având tendința să reflecteze la cu totul alt subiect în timp ce i se vorbește; sunt „împrăștiați” în mai multe, nu sunt niciodată „aici și acum”.

4.     Cei ce simt nevoia acută de a câștiga, sunt predispuși la stres, pentru că nu-și permit să piardă nici la jocurile distractive.

5.     Supraâncărcații – trăiesc cu un acut sentiment de urgență, se judecă după capacitatea de a face mai mult decât alții, fac ore suplimentare, sunt nemulțumiți de ei pentru că nu pot face lucruri de calitate. Aceasta îi irită permanent

6.     Persoane care muncesc prea mult, vin primii lasevici și pleacă ultimii, neglijează orice aspect al vieții. Atitudinea lor denotă insecuritate, iar tot ce vor este încrâncenarea lor în muncă.

7.     Cei ce resimt o impresie cronică de urgență sunt obsedați de ideea de a se depăși, de a face într-un timp scurt din ce în ce mai multe lucruri. Viața lor se derulează într-o cadență fără măsură.

Principalii indicatori clinici ai stresului.

1. – mimica – crispată, anxioasă, depresivă.

 

2. – modificări musculare:

              -tensiune musculară (hipertonie)

              -hipotonie (leșin),

              -dureri musculare, mișcări involuntare

 

3. – comportament la:

                  a) stresul psihic acut

                                       – conduite active: -euforie,

                                                                    -logoree,

                                                              -excitație ,

                                                              -agitație motorie,

                                      - conduite pasive – blocaj,

                                                                     -vertij,

                                                                -conduite paradoxale,

                                      - combinații între cele două conduite.

                  

                     b) stresul psihic cronic – agresivitate – pasivitate,

                                                         -randament profesional scăzut,

                                                         -accidente,

                                                         -relații deteriorate cu anturajul,

                                                          -abuz de cafea, tutun, alcool.

 

4. Constante cardio-respiratorii

-frecvența respirației,

-hiperventilație

-tahicardie

-bradicardie

-extrasistole

-tensiune arterială – crește sau colaps.

 

5. Alte tulburări neurovegetative de stres acut sau cronic

-tulburări vaso-motorii (eritem, transpirație sau paloare),

-modificări ale vocii –disfonie

                                      -stridență

-tulburări de glutiție,

-grețuri, vărsături, colici abdominale,

-polifagie, inapetență.

 

6. Tulburări psihice:

-de atenție și memorie,

-ideație,

-confuzie,

-iritabilitate,

-fatigabilitate

-astenie,

-plâns sau râs paradoxal,

-anxietate,

-depresie,

-obsesie,

-insomnie,

-coșmaruri,

-nehotărâre,

-decizii pripite sau contradictorii,

-creativitate scăzută,

-blocaj ideațional.

Într-o situație de stres, persoana nu rămâne inactivă. Pe lângă reacțiile fiziologice, în mare parte dependente de procesele biologice, persoana va fi tentată să răspundă. Se vorbește astfel despre coping (în engleză de la verbul to cope with, a face față). Procesul de coping poate fi definit ca „modul în care gândim și acționăm pentru a remedia aspectele negative ale unei situații stresante” (I. Paulham, M. Bourgeois, Stress et coping: les stragies d’ajustement a l’adversite, Paris, PUF Nodules, 1995).

          Studiul strategiilor de coping a schimbat modalitatea de percepere a stresului, orientându-se spre capacitatea de a gestiona situația. Emoțiile, raționamentele și comportamentele unui individ într-o situație stresantă vor determina direcția în care se va dezvolta reacția sa.

Strategii de coping:

1.      centrate pe emoții: diminuarea reacției de stres- acționarea asupra reacțiilor fiziologice și emoționale (relaxare, activități plăcute) și asupra reacțiilor psihologice (relativizarea, îndreptarea gândurilor către altceva);

2.      centrate pe problemă: controlul situației stresante  prin îndeplinirea unei acțiuni pentru rezolvarea problemei.

O altă clasificare împarte strategiile de coping în activă (tip de coping vigilent, care se manifestă prin căutarea de informații, sprijin social, dezvoltarea de planuri de acțiune și căutarea de mijloace) și pasivă (tip de coping ce reduce tensiunea emoțională, caracterizat prin comportamente de fugă, de evitare sau de agresivitate, atitudini de negare, de resemnare sau de fatalism).

O modalitate eficientă de coping o reprezintă exercițiile fizice. O viață plină de mișcare poate atenua unele efecte dăunătoare ale expunerii cronice la cortizol (hormonul stresului). Exercițiile fizice au ca efect o creștere a secreției de dopamină și serotonină, compuși chimici produși de creier cu efect euforizant și antidepresiv.

Participarea regulată la exerciții fizice moderate poate duce la reducerea procentului de grăsimi, sporirea masei musculare, a celei osoase, îmbunătățirea funcțiilor psihice, stimularea sistemului imunitar și reducerea apetitului. Cercetătorii au demonstrat că exercițiile fizice cu efort mare pot anula aceste consecințe benefice, cu urmări fizice și psihice nefavorabile.

Aikido este o artă marțială japoneză apărută la începutul secolului trecut. Întemeietorul Aikido-ului, O-Sensei Morihei Ueshiba a reușit să facă o sinteză a artelor marțiale tradiționale studiate de el în tinerețe, rezultatul fiind „Arta Păcii și a Armoniei”, o artă marțială foarte dinamică și eficientă, pătrunsă adânc de o filosofie ce pune în centru principiul armoniei și al păcii. Ueshiba spunea „Adevăratul Budo este acela care păstrează viața”, Budo însemnând aici „Calea luptei”.

De fapt, Aikido trece, prin intermediul principiilor sale, dincolo de tatami (saltea), devine un mod de viață, o metodă de a rezolva pașnic conflictele, lupta fizică fiind ultimul lucru pe care ar trebui să-l facă un practicant de Aikido, și aceasta numai atunci când viața îi este amenințată.

Tehnicile de Aikido sunt constituite din mișcări foarte armonioase, naturale, executate aparent fără efort, mișcări care nu blochează atacurile adversarului, ci mai curând îl conduc, înscriindu-l pe o spirală descendentă, ce are în centru pe Nage (cel care se apără) și în exterior pe Uke (cel care atacă). Totul se termină atunci când Uke este proiectat în afara spiralei sau imobilizat.

De aceea, Aikido se mai poate traduce și prin expresia „Calea armonizării energiilor”, întâi a energiilor proprii, apoi armonizarea cu sfera energiilor adversarului.

Pentru a învăța Aikido se pornește de la simplu la complex și de la încet la repede. La început, învățarea se bazează pe imitație, mișcările sunt arătate mai întâi de Sensei (profesor), apoi practicanții sunt puși să repete. Datorită faptului că toți practicanții fac împreună aceleași exerciții, ei au tot timpul posibilitatea de autoreglaj, având ca model executarea tehnicilor de către elevii avansați. De asemenea, instructorii îi corectează permanent pe elevi cu bunăvoință și înțelegere, fără agresivitate și corecții fizice.

În toate artele marțiale, un aspect foarte important îl reprezintă relația profesor-elev. În momentul în care o persoană vine la dojo, nu știe foarte multe lucruri despre Aikido –poate a mai citit ceva, a văzut materiale filmate sau diferite demonstrații practice, dar când intră în sală profesorul devine modelul ideal. Relația care se stabilește între profesor și elev este o relație caldă, bazată pe respect reciproc, încredere, loialitate, de multe ori Sensei devenind și un sfătuitor în probleme de viață.

Aikido este o artă marțială care promovează non-violența, cu o scară de valori bine definită, care pune accent pe moralitate, pe respect reciproc, pe întrajutotare și creativitate, având o finalitate și un scop care răspund nevoilor omului contemporan, o soluție pentru stresul cotidian.

Ca obiectiv general, educația prin Aikido își propune împlinirea dictonului latin „mens sana in corpore sano”, „minte sănătoasă în corp sănătos”, dezvoltarea armonioasă și sănătoasă a corpului (pentru copii) și menținerea sănătății (pentru adulți), dezvoltarea unor calități morale (spiritul de echipă, fair-play, disciplină și stăpânire de sine, etc). Un alt obiectiv foarte important este dezvoltarea creativității pentru o mai bună adaptare la viața cotidiană.

Cerințele sunt: prezența la antrenamente, evitarea acțiunilor periculoase, îmbinarea rațională a practicării Aikido cu învățătura (pentru elevi și studenți) și cu munca (pentru adulți), îmbinarea rațională a efortului fizic cu odihna și, nu în ultimul rând, respectarea regulilor pe tatami.

Metodele cele mai folosite pentru predarea Aikido sunt: expunerea (explicarea exercițiului, a utilizării sale în practică), demonstrația didactică (întâi demonstrează Sensei un exercițiu, apoi practicanții sunt invitați să exerseze), problematizarea (practicanții răspund, de exemplu, la întrebarea „Ce faci dacă te atacă cineva cu un cuțit?”), algoritmizarea (anumite procedee sunt predate secvențial), etc. În predarea acestei arte marțiale se ține cont de cele cinci principii ale instruirii programate:

1.     principiul pașilor mici și al progresului gradat;

2.     principiul participării active;

3.     principiul verificării imediate a răspunsului;

4.     principiul respectării ritmului individual de studiu;

5.     principiul reușitei sau al răspunsurilor corecte.

Tehnicile de relaxare reprezintă un moment foarte important în cadrul antrenamentului, ele desfășurându-se în principal în principal în partea finală. De asemenea, pe tot parcursul antrenamentului se insistă pe executarea tehnicilor de Aikido fără forță, într-o „relaxare dinamică”, folosind pârghii dureroase asupra articulațiilor, presiuni asupra punctelor vitale, folosirea centrului de greutate pentru dezechilibru.

Studiul de față încearcă să demonstreze valențele de strategie de coping ale Aikido.

Metode și tehnici

Pentru aceasta am aplicat două teste: „Chestionarul de stres Holmes” și „Inventarul personal de măsurare a stresului” de la Universitatea Columbia, SUA, 1985.

Testul „Inventarul personal de măsurare a stresului” cuprinde patru subteste:

1.     Sensibilitate la frustrare și inhibiție

2.     Tendința spre compulsivitate și agresivitate

3.      Vulnerabilitate asupra sarcinilor

4.     Capacitatea de rezistență la stres.

 

Lotul de subiecți a fost constituit din 10 practicanți de Aikido, cu vârste cuprinse între 18 și 50 ani și 10 părinți ai practicanților copii, cu vârste cuprinse între 30 și 55 ani.

Pentru prelucrarea rezultatelor am comparat media rezultatelor pentru fiecare subtest în parte și am obținut următoarele rezultate:

Subtestul 1

Descriptive Statistics

  N MINIMUM MAXIMUM MEAN STD. DEVIATION
PRACTIC1 10 20,00 33,00 25,0000 4,1899
NEPRACTIC1 10 20,00 36,00 29,0000 4,1899
VALID N (LISTWISE) 10        
 

Se constată că media rezultatelor practicanților este mai mică (25 puncte), corespunzătoare unei sensibilități la frustrare și inhibiție mai mică decât a nepracticanților.

Subtestul 2

Descriptive Statistics

  N MINIMUM MAXIMUM MEAN STD. DEVIATION
PRACTIC2 10 17,00 28,00 22,4000 4,1952
NEPRACTIC2 10 12,00 32,00 26,0000 5,9255
VALID N (LISTWISE) 10        
 

Se constată că media rezultatelor practicanților este mai mică (22.40 puncte), corespunzătoare unei tendințe spre compulsivitate și agresivitate mai mici decât a nepracticanților.

Subtestul 3

Descriptive Statistics

  N MINIMUM MAXIMUM MEAN STD. DEVIATION
PRACTIC3 10 13,00 28,00 22,4000 4,6476
NEPRACTIC3 10 13,00 30,00 23,3000 6,2370
VALID N (LISTWISE) 10        
 

 

Se constată că media rezultatelor practicanților este mai mică (20.40 puncte), corespunzătoare unei vulnerabilități la suprasarcină mai mici decât a nepracticanților.

Subtestul 4

Descriptive Statistics

  N MINIMUM MAXIMUM MEAN STD. DEVIATION
PRACTIC4 10 65,00 160,00 119,5000 24,5459
NEPRACTIC4 10 55,00 130,00 96,5000 27,8936
VALID N (LISTWISE) 10        
 

Se constată că media rezultatelor practicanților este mai mare (119.50 puncte), corespunzătoare unei capacități mai mari de rezistență la stres.

Chestionarul Holmes

Descriptive Statistics

  N MINIMUM MAXIMUM MEAN STD. DEVIATION
PRACTIC5 10 30,00 250,00 132,5000 66,2172
NEPRACTIC5 10 90,00 450,00 250,0000 132,0774
VALID N (LISTWISE) 10        

 

 

 

Se constată că media rezultatelor practicanților este mai mică (132.50 puncte), încadrându-se, conform criteriilor generale de evaluare a rezultatelor testului, în grupa celor fără probleme semnificative.

În cazul nepracticanților, media obținută (250 puncte) îi încadrează în categoria celor cu criză medie de viață.

Concluzii

Conform rezultatelor, practicanții de Aikido înregistrează rezultate mai bune la aceste teste, încadrându-se în categoria persoanelor care nu au probleme deosebite legate de stres, Aikido putând fi o modalitate de coping. Totuși trebuie ținut cont de numărul mic al subiecților, rezultatele urmând a fi validate de un studiu mai amplu.

Psih. Razvan Peristeri 5 Dan Aikido

TOP

 

© Clubul AikiTenshinDojo