„Mici nimicuri cotidiene, emoții inhibate, o ambianță sufocantă, o
competiție feroce care se ascunde în spatele falselor aparențe de
camaraderie, un compliment pe care-l așteptăm și care nu vine... și ne
trezim într-o dimineață simțindu-ne rău, foarte rău” (Patrick Legeron,
2001, p. 11).
Stresul de astăzi este
psihologic, mai ales polimorf și acționează acolo unde ne așteptăm cel
mai puțin. Presiunea zilnică, suprasolicitarea, factorii pe care îi
considerăm stresanți, reprezintă doar partea vizibilă a icebergului. De
fapt nici nu avem idee de multitudinea factorilor de stres ce ne
asaltează zilnic. Semnificațiile cuvântului stresante pot fi:
-Amenințare de anticipare a unui pericol,
-Frustrare – ia naștere când un obstacol
se interpune in realizarea unui scop,
-Conflict – situație creata de
interferenta a doua sau mai multe solicitări cu motivații opuse,
realizând o adevărata competiție. Rezolvarea unor probleme dificile sau
imposibile in raport cu contextul situațional de rezolvare.
-Anticiparea eșecului – dezechilibru intre
cerere si capacitatea de a răspunde adecvat, provoacă stresul psihic,
daca urmările eșecului prezintă importanta pentru subiect.
Nu suntem toți egali în
fața stresului, aceeași situație va fi percepută ca stresantă de o
persoană și ca indiferentă de altă persoană. Un anume eveniment poate să
determine un răspuns de stres, iar în alt moment, același eveniment să
nu producă nici o reacție. Explicația constă în faptul că noi nu primim
informațiile în mod pasiv, ci operăm o selecție a mesajelor recepționate
pe baza unei interpretări subiective.
Stresul înseamnă în
principal semnificația stimulului. Situația este percepută, evaluată,
interpretată, anticipată de persoană ca stresantă, și este trăită
subiectiv ca tensiune psihică, disconfort, anxietate.
„Evaluarea este un proces
mental prin intermediul căruia putem aprecia două elemente:
-riscul sau amenințarea pe care le poate
conține situația respectivă
-resursele pe care le avem pentru a-i face
față” (Patrick Legeron, 2001, p. 133).
De fapt, vorbim despre o
dublă evaluare. Evaluarea primară se ocupă de factorii de stres, iar
evaluarea secundară vizează propriile noastre capacități de gestionare a
situației. Aceste procese de evaluare se desfășoară automat și rapid,
sunt complet subiective și depind de personalitate, experiențele
trecute, modalități de coping, etc, și vor determina declanșarea sau nu
a reacției de stres. Stresul se va manifesta dacă persoana a considerat
că resursele disponibile sunt insuficiente în raport cu amenințarea,
între evaluarea primară și cea secundară existând un dezechilibru.
-Deteriorări ale memoriei de scurtă și
lungă durată,
-Scăderea gradului de concentrare a
atenției
-Creșterea numărului de erori și confuzii,
-Scăderea capacității de decizie,
-Căutarea redusă de informații,
-Evitare sau negare,
-Inhibiții și blocaje,
-Creativitate redusă,
-Ideație obsesivă și irațională,
-Toleranță redusă la criticism.
4.pe plan
comportamental:
-Scăderea performantei,
-Instabilitate și fluctuație profesională,
-Absenteism,
-Evadare,
-Pasivitate,
-Agresivitate,
-Intoleranță,
-Dezacord,
-Deteriorarea relațiilor interpersonale,
-Accidente,
-Răspuns- totul sau nimic,
-Excesul sau pierderea apetitului,
-Insomnii,
-Utilizare crescută de alcool, tutun,
cafea, tranchilizante,
-Riscuri suicidale.
Portretele robot ale
celor predispuși la stres:
1.Nu sunt capabili să se relaxeze fără a nu
se simți vinovați; viața lor nu include timp pentru reflecție asupra
sieși, nici activități din „pură plăcere”. Orice moment de lipsă de
activitate sau recreere planificată îi conduce la autoculpabilizare.
Pentru ei, chiar și activitățile recreative au un scop precis, deci nu
sunt în mod real recreative, își interzic orice relaxare reală.
2.Cei ce doresc imperios să fie recunoscuți
ca fiind „cineva” sau recompensați permanent. Toată lumea dorește
recunoașterea meritelor și recompensarea lor, dar această dorință devine
nesatisfăcătoare dacă persoana este frustrată de fiecare dată când nu
obține ce dorește. Dorința de recunoaștere reprezintă motivația
legăturii cu anturajul. Nu se mulțumește să fie el însuși, are nevoie de
o recunoaștere venită din exterior. Este dominat de „a avea” în
detrimentul lui „a fi”, este omul imagine, care dorește să fie
recunoscut.
3.Cei care fac mai multe lucruri în același
timp, mănâncă, citesc ziarul, ascultă radioul, nu știu să asculte atent
pe cineva, având tendința să reflecteze la cu totul alt subiect în timp
ce i se vorbește; sunt „împrăștiați” în mai multe, nu sunt niciodată
„aici și acum”.
4.Cei ce simt nevoia acută de a câștiga,
sunt predispuși la stres, pentru că nu-și permit să piardă nici la
jocurile distractive.
5.Supraâncărcații – trăiesc cu un acut
sentiment de urgență, se judecă după capacitatea de a face mai mult
decât alții, fac ore suplimentare, sunt nemulțumiți de ei pentru că nu
pot face lucruri de calitate. Aceasta îi irită permanent
6.Persoane care muncesc prea mult, vin
primii lasevici și pleacă ultimii, neglijează orice aspect al vieții.
Atitudinea lor denotă insecuritate, iar tot ce vor este încrâncenarea
lor în muncă.
7.Cei ce resimt o impresie cronică de
urgență sunt obsedați de ideea de a se depăși, de a face într-un timp
scurt din ce în ce mai multe lucruri. Viața lor se derulează într-o
cadență fără măsură.
Principalii indicatori
clinici ai stresului.
1. – mimica – crispată,
anxioasă, depresivă.
2. – modificări
musculare:
-tensiune
musculară (hipertonie)
-hipotonie
(leșin),
-dureri
musculare, mișcări involuntare
3. – comportament la:
a)
stresul psihic acut
– conduite active:
-euforie,
-logoree,
-excitație
,
-agitație
motorie,
- conduite pasive – blocaj,
-vertij,
-conduite paradoxale,
- combinații între cele două
conduite.
b)
stresul psihic cronic – agresivitate – pasivitate,
-randament profesional scăzut,
-accidente,
-relații deteriorate cu anturajul,
-abuz de cafea, tutun, alcool.
4. Constante
cardio-respiratorii
-frecvența
respirației,
-hiperventilație
-tahicardie
-bradicardie
-extrasistole
-tensiune arterială –
crește sau colaps.
5. Alte tulburări
neurovegetative de stres acut sau cronic
-tulburări
vaso-motorii (eritem, transpirație sau paloare),
-modificări ale vocii
–disfonie
-stridență
-tulburări de
glutiție,
-grețuri, vărsături,
colici abdominale,
-polifagie,
inapetență.
6. Tulburări psihice:
-de atenție și memorie,
-ideație,
-confuzie,
-iritabilitate,
-fatigabilitate
-astenie,
-plâns sau râs
paradoxal,
-anxietate,
-depresie,
-obsesie,
-insomnie,
-coșmaruri,
-nehotărâre,
-decizii pripite sau
contradictorii,
-creativitate scăzută,
-blocaj ideațional.
Într-o situație de
stres, persoana nu rămâne inactivă. Pe lângă reacțiile fiziologice, în
mare parte dependente de procesele biologice, persoana va fi tentată să
răspundă. Se vorbește astfel despre coping (în engleză de la
verbul to cope with, a face față). Procesul de coping poate fi
definit ca „modul în care gândim și acționăm pentru a remedia aspectele
negative ale unei situații stresante” (I. Paulham, M. Bourgeois, Stress
et coping: les stragies d’ajustement a l’adversite, Paris, PUF Nodules,
1995).
Studiul
strategiilor de coping a schimbat modalitatea de percepere a stresului,
orientându-se spre capacitatea de a gestiona situația. Emoțiile,
raționamentele și comportamentele unui individ într-o situație stresantă
vor determina direcția în care se va dezvolta reacția sa.
Strategii de coping:
1.centrate pe emoții: diminuarea reacției
de stres- acționarea asupra reacțiilor fiziologice și emoționale
(relaxare, activități plăcute) și asupra reacțiilor psihologice
(relativizarea, îndreptarea gândurilor către altceva);
2.centrate pe problemă: controlul situației
stresante prin îndeplinirea unei acțiuni pentru rezolvarea problemei.
O altă clasificare
împarte strategiile de coping în activă (tip de coping vigilent, care se
manifestă prin căutarea de informații, sprijin social, dezvoltarea de
planuri de acțiune și căutarea de mijloace) și pasivă (tip de coping ce
reduce tensiunea emoțională, caracterizat prin comportamente de fugă, de
evitare sau de agresivitate, atitudini de negare, de resemnare sau de
fatalism).
O modalitate eficientă de
coping o reprezintă exercițiile fizice. O viață plină de mișcare poate
atenua unele efecte dăunătoare ale expunerii cronice la cortizol
(hormonul stresului). Exercițiile fizice au ca efect o creștere a
secreției de dopamină și serotonină, compuși chimici produși de creier
cu efect euforizant și antidepresiv.
Participarea regulată la
exerciții fizice moderate poate duce la reducerea procentului de
grăsimi, sporirea masei musculare, a celei osoase, îmbunătățirea
funcțiilor psihice, stimularea sistemului imunitar și reducerea
apetitului. Cercetătorii au demonstrat că exercițiile fizice cu efort
mare pot anula aceste consecințe benefice, cu urmări fizice și psihice
nefavorabile.
Aikido este o artă
marțială japoneză apărută la începutul secolului trecut. Întemeietorul
Aikido-ului, O-Sensei Morihei Ueshiba a reușit să facă o sinteză a
artelor marțiale tradiționale studiate de el în tinerețe, rezultatul
fiind „Arta Păcii și a Armoniei”, o artă marțială foarte dinamică și
eficientă, pătrunsă adânc de o filosofie ce pune în centru principiul
armoniei și al păcii. Ueshiba spunea „Adevăratul Budo este acela care
păstrează viața”, Budo însemnând aici „Calea luptei”.
De fapt, Aikido trece,
prin intermediul principiilor sale, dincolo de tatami (saltea), devine
un mod de viață, o metodă de a rezolva pașnic conflictele, lupta fizică
fiind ultimul lucru pe care ar trebui să-l facă un practicant de Aikido,
și aceasta numai atunci când viața îi este amenințată.
Tehnicile de Aikido sunt
constituite din mișcări foarte armonioase, naturale, executate aparent
fără efort, mișcări care nu blochează atacurile adversarului, ci mai
curând îl conduc, înscriindu-l pe o spirală descendentă, ce are în
centru pe Nage (cel care se apără) și în exterior pe Uke (cel care
atacă). Totul se termină atunci când Uke este proiectat în afara
spiralei sau imobilizat.
De aceea, Aikido se mai
poate traduce și prin expresia „Calea armonizării energiilor”, întâi a
energiilor proprii, apoi armonizarea cu sfera energiilor adversarului.
Pentru a învăța Aikido se
pornește de la simplu la complex și de la încet la repede. La început,
învățarea se bazează pe imitație, mișcările sunt arătate mai întâi de
Sensei (profesor), apoi practicanții sunt puși să repete. Datorită
faptului că toți practicanții fac împreună aceleași exerciții, ei au tot
timpul posibilitatea de autoreglaj, având ca model executarea tehnicilor
de către elevii avansați. De asemenea, instructorii îi corectează
permanent pe elevi cu bunăvoință și înțelegere, fără agresivitate și
corecții fizice.
În toate artele marțiale,
un aspect foarte important îl reprezintă relația profesor-elev. În
momentul în care o persoană vine la dojo, nu știe foarte multe lucruri
despre Aikido –poate a mai citit ceva, a văzut materiale filmate sau
diferite demonstrații practice, dar când intră în sală profesorul devine
modelul ideal. Relația care se stabilește între profesor și elev este o
relație caldă, bazată pe respect reciproc, încredere, loialitate, de
multe ori Sensei devenind și un sfătuitor în probleme de viață.
Aikido este o artă
marțială care promovează non-violența, cu o scară de valori bine
definită, care pune accent pe moralitate, pe respect reciproc, pe
întrajutotare și creativitate, având o finalitate și un scop care
răspund nevoilor omului contemporan, o soluție pentru stresul cotidian.
Ca obiectiv general,
educația prin Aikido își propune împlinirea dictonului latin „mens sana
in corpore sano”, „minte sănătoasă în corp sănătos”, dezvoltarea
armonioasă și sănătoasă a corpului (pentru copii) și menținerea
sănătății (pentru adulți), dezvoltarea unor calități morale (spiritul de
echipă, fair-play, disciplină și stăpânire de sine, etc). Un alt
obiectiv foarte important este dezvoltarea creativității pentru o mai
bună adaptare la viața cotidiană.
Cerințele sunt: prezența
la antrenamente, evitarea acțiunilor periculoase, îmbinarea rațională a
practicării Aikido cu învățătura (pentru elevi și studenți) și cu munca
(pentru adulți), îmbinarea rațională a efortului fizic cu odihna și, nu
în ultimul rând, respectarea regulilor pe tatami.
Metodele cele mai
folosite pentru predarea Aikido sunt: expunerea (explicarea
exercițiului, a utilizării sale în practică), demonstrația didactică
(întâi demonstrează Sensei un exercițiu, apoi practicanții sunt invitați
să exerseze), problematizarea (practicanții răspund, de exemplu, la
întrebarea „Ce faci dacă te atacă cineva cu un cuțit?”), algoritmizarea
(anumite procedee sunt predate secvențial), etc. În predarea acestei
arte marțiale se ține cont de cele cinci principii ale instruirii
programate:
1.principiul pașilor mici și al progresului
gradat;
2.principiul participării active;
3.principiul verificării imediate a
răspunsului;
4.principiul respectării ritmului
individual de studiu;
5.principiul reușitei sau al răspunsurilor
corecte.
Tehnicile de relaxare
reprezintă un moment foarte important în cadrul antrenamentului, ele
desfășurându-se în principal în principal în partea finală. De asemenea,
pe tot parcursul antrenamentului se insistă pe executarea tehnicilor de
Aikido fără forță, într-o „relaxare dinamică”, folosind pârghii
dureroase asupra articulațiilor, presiuni asupra punctelor vitale,
folosirea centrului de greutate pentru dezechilibru.
Studiul de față încearcă
să demonstreze valențele de strategie de coping ale Aikido.
Metode și tehnici
Pentru aceasta am aplicat
două teste: „Chestionarul de stres Holmes” și „Inventarul personal de
măsurare a stresului” de la Universitatea Columbia, SUA, 1985.
Testul „Inventarul
personal de măsurare a stresului” cuprinde patru subteste:
1.Sensibilitate la frustrare și inhibiție
2.Tendința spre compulsivitate și
agresivitate
3. Vulnerabilitate asupra sarcinilor
4.Capacitatea de rezistență la stres.
Lotul de subiecți a fost constituit din
10 practicanți de Aikido, cu vârste cuprinse între 18 și 50 ani și 10
părinți ai practicanților copii, cu vârste cuprinse între 30 și 55 ani.
Pentru prelucrarea
rezultatelor am comparat media rezultatelor pentru fiecare subtest în
parte și am obținut următoarele rezultate:
Subtestul 1
Descriptive
Statistics
N
MINIMUM
MAXIMUM
MEAN
STD. DEVIATION
PRACTIC1
10
20,00
33,00
25,0000
4,1899
NEPRACTIC1
10
20,00
36,00
29,0000
4,1899
VALID N (LISTWISE)
10
Se constată că media rezultatelor
practicanților este mai mică (25 puncte), corespunzătoare unei
sensibilități la frustrare și inhibiție mai mică decât a
nepracticanților.
Subtestul 2
Descriptive
Statistics
N
MINIMUM
MAXIMUM
MEAN
STD. DEVIATION
PRACTIC2
10
17,00
28,00
22,4000
4,1952
NEPRACTIC2
10
12,00
32,00
26,0000
5,9255
VALID N (LISTWISE)
10
Se constată că media rezultatelor
practicanților este mai mică (22.40 puncte), corespunzătoare unei
tendințe spre compulsivitate și agresivitate mai mici decât a
nepracticanților.
Subtestul 3
Descriptive
Statistics
N
MINIMUM
MAXIMUM
MEAN
STD. DEVIATION
PRACTIC3
10
13,00
28,00
22,4000
4,6476
NEPRACTIC3
10
13,00
30,00
23,3000
6,2370
VALID N (LISTWISE)
10
Se constată că media rezultatelor practicanților este mai mică
(20.40 puncte), corespunzătoare unei vulnerabilități la suprasarcină mai
mici decât a nepracticanților.
Subtestul 4
Descriptive
Statistics
N
MINIMUM
MAXIMUM
MEAN
STD. DEVIATION
PRACTIC4
10
65,00
160,00
119,5000
24,5459
NEPRACTIC4
10
55,00
130,00
96,5000
27,8936
VALID N (LISTWISE)
10
Se constată că media rezultatelor
practicanților este mai mare (119.50 puncte), corespunzătoare unei
capacități mai mari de rezistență la stres.
Chestionarul Holmes
Descriptive
Statistics
N
MINIMUM
MAXIMUM
MEAN
STD. DEVIATION
PRACTIC5
10
30,00
250,00
132,5000
66,2172
NEPRACTIC5
10
90,00
450,00
250,0000
132,0774
VALID N (LISTWISE)
10
Se constată că media
rezultatelor practicanților este mai mică (132.50 puncte),
încadrându-se, conform criteriilor generale de evaluare a rezultatelor
testului, în grupa celor fără probleme semnificative.
În cazul
nepracticanților, media obținută (250 puncte) îi încadrează în categoria
celor cu criză medie de viață.
Concluzii
Conform
rezultatelor, practicanții de Aikido înregistrează rezultate mai bune la
aceste teste, încadrându-se în categoria persoanelor care nu au probleme
deosebite legate de stres, Aikido putând fi o modalitate de coping.
Totuși trebuie ținut cont
de numărul mic al subiecților, rezultatele urmând a fi validate de un
studiu mai amplu.